Det er vigtigt at have et stærkt bækken

Det er vigtigt at have et stærkt bækken

Jo ældre vi bliver, jo vigtigere er det, at vi træner og passer på vores bækkenbund. Bækkenet har en række funktioner, der kræver træning for at kunne fungere rigtigt. Et veltrænet bækken spiller for eksempel en kæmpe stor rolle i vores evne til at kunne slappe af i bækkenet, føde, gå på toilettet og leve smertefrit.

Ved at prioritere sine bækkenbundsøvelser kan man på den måde undgå store ubehageligheder og være med til at sikre det generelle helbred. Der findes adskillige slags bækkenbundsøvelser, og de fleste er rimelig nemme at gå til. Vigtigst af alt er, at man udfører dem rutineret, så ens bækken kan opbygge en god bundstyrke.

De bedste bækkenbundsøvelser

Ved at udføre sine bækkenbundsøvelser prioriterer man en ubevidst del af sin krop, der er i konstant samspil med resten af kroppen og på den måde har en uhyre vigtig funktion. Bækkenbundsøvelser er i bund og grund knibeøvelser, også kaldt såkaldte kegel-øvelser. Knibeøvelser foregår således, at man kniber sin bækkenbundsmuskel sammen i omkring 6×6 sekunder. Dette skal man gøre seks gange om dagen for at kunne opleve de bedste resultater. Også mænd har brug for at udføre knibeøvelser, og det er en myte, at det kun er kvinder, der lider af slappe bækkener. Efter man har udført sine øvelser, er det vigtigt, at man tager sig en smule tid til at slappe af i kroppen. Du kan læse mere om bækkenbundsøvelser her.

Det kan tage en smule tid at blive god til knibeøvelser og få genopbygget styrken i sit bækken, men det er et utrolig vigtigt arbejde. Især gravide kvinder, mennesker med afføringsproblemer, samt mennesker, der oplever smerte under samleje, kan have godt af at begynde med at dyrke knibeøvelser. Det handler bare om at komme i gang med arbejdet!

Skriv et svar